Fiat

Virksomheden Fiat blev grundlagt i 1899 af Giovanni Agnelli.

Fiat


Virksomheden Fiat blev grundlagt i 1899 af Giovanni Agnelli.

Agnelli-familien var i 105 år en del af formandskabet, indtil 2004 hvor Luca Cordero di Montezemolo blev udnævnt til formand.

På landsplan er vi ca. 65 forhandlere. Importen varetages af Fiat Danmark, som er en fabriksejet importør.

Gennem 112 års eksistens, har Fiat udviklet sig til at være en enorm koncern, der er dækker flere forskellige brands, bl.a. Ferrari, Alfa Romeo, Lancia, Iveco, Maserati, Abarth osv. Derudover har man udviddet produktionen til nye markeder, bl.a. landbrugsmaskiner, kampfly, tanks og tog.

 

127, Uno, Tipo, Punto og Multipla.


Fiat har siden 1964 haft den vindende model af Årets Bil i Danmark, ikke mindre end 10 gange. Dette gør at man er det mest vindende mærke herhjemme, i den tid man har kåret Årets Bil.

I 1972 vandt Fiat 127 prisen som Årets Bil i Danmark. På verdensplan blev der fra 1971 til 1983 produceret hele 3.779.086 Fiat 127'ere. Dette produktionstal, vidner om en af de mest populære biler gennem 70'erne og starten af 80'erne.

I 1984 fulgte Fiat Uno som årets bil herhjemme, og igen i 1989 var Fiat på banen med en vinder. Denne gang var det Tipoen. I 1995 vandt Punto prisen, og året efter var det Brava/Bravo. 
Sidste vindende Fiat model er fra år 2000, hvor MPV'en Multipla, vandt titlen.

Samtidig med at disse fornemme priser er blevet tildelt Fiat herhjemme, har man vundet flere internationale priser, bl.a. vandt Fiat 500 i 2008 ”Car og the year”. Samme pris vandt Panda i 2004.

 

Commonrail, Multiair og Twinair 


I relation til førnævnte priser, skal det nævnes at Fiat ikke er kommende sovende til succesen. Man har gennem hele sin eksistens være førende når det gælder udvikling af motorer. Fiat udviklede og præsenterede i 1997, commonrail-teknikken, som i al sin enkelthed er en mere præcis insprøjtning af dieselolien, opnået med en højtryks brændstofpumpe.

Næste revolutionerende begreb Fiat lancerede, er Multiair motorstyring. Dette bygger på et princip om individuel ventilstyring, og styres af en kombination af elektronik og hydraulik, som sikrer 25% bedre brændstoføkonomi, 10% højere motoreffekt, samt ikke mindst forurener 10% mindre. Multiair anvendes i dag på Punto Evo-programmet, og derudover i Fiats helt nye og revolutionerende Twinair motor på kun to cylindre. Denne motor anvendes i 500-programmet, men vil forventeligt i 2. kvartal 2012 blive lanceret i den nye Panda, og senere hen i Punto-programmet.

scroll up